måndag 8 juli 2013

Att stilla en craving

Herre vad sugen jag har varit på vietnamesisk dressing med fisksås på sistone, men har inte hittat någon restaurang för att stilla mitt begär. Så igår lagade jag till slut en tofusallad dränkt i vietnamesisk dressing. GAH!



Jag stekte tofu i rikligt med olja tillsammans med ljus soja, sesamolja och sichuanpeppar. Strimlade morötter, gurka, paprika och gjorde en sallad tillsammans med machesallad. Dränkte allt i dressing. Tyvärr hade jag inte någon färsk koriander att ha i salladen, så jag kompletterade med frusen koriander i dressingen.


Dressing:
2 röda chilifrukter
4 msk pressad lime
4 msk thailändsk fisksås
2 msk rapsolja
2 tsk sesamolja
2 tsk råsocker
2 pressade vitlöksklyftor

Klyv och ta bort det mesta av kärnor och mellanväggar, men inte allt om du vill ha lite hetta i dressingen. Finhacka chiliköttet. Blanda det med limesaft, fisksås, olja, socker och vitlök.

Dubblera med fördel dressingen om du gör en större sallad, vi slurpade i oss all dressing igår på två personer, trots att receptet är för fyra.


Inga kommentarer: